FAQ

COMIC CON STOCKHOLM

Vilka är vi?

Comic Con Stockholm är Nordens största och mest spännande mässa för populärkultur, som samlar allt inom TV & Film, Comics, Cosplay, Gadgets, Kläder och Leksaker under ett och samma tak. Tillsammans med Gamestop erbjuder vi också ett dedikerat spelområde med alla de största spelföretagen och det senaste från spelvärlden.

Vad vi gör?

Vårt mål är att erbjuda den bästa publika mässan för modern populärkultur. Vårt mässgolv är packat med aktiviteter från Esport och Cosplay tävlingar till det senaste inom TV & Film och Spel.

Utöver detta erbjuder vi också ett dedikerat Comic Village område för serie- och bokförlag och självständiga serietecknare/skapare samt ett Youtube-område med möjlighet att träffa dina Youtube-stjärnor.

På alla våra scener kan man också ta del av intressanta presentationer, paneldiskussioner samt frågepaneler med våra inbjudna kändisgäster, som även erbjuder autografsigneringar och fotomöjligheter i vår Special Guest Area

Comic Con Stockholm är DET eventet som hyllar allt inom populärkultur, och får inte missas av någon som har ett intresse inom dessa områden!

Vart sker Comic Con Stockholm?

Comic Con Stockholm 2017 går av stapeln på Kistamässan i Kista, strax norr om Stockholm, tillsammans med vår partner Gamestop som med sitt Gamestop Expo-område kommer erbjuda allt det senaste från spelvärlden med de största spelföretagen.

BILJETTER

Vad ingår i biljetten?

Vid köp av en biljett till Comic Con Stockholm får du tillgång till hela eventet under de tider och dag(ar) som står på din biljett. Din biljett ger dig:

Tillträde till alla scenaktiviteter och paneler (i mån av plats)

Tillträde till hela mässgolvet och utställaraktiviteter (vissa åldersgränser kan gälla för vissa spel)

Möjlighet att träffa dina favoritkändisar och inbjudna gäster (autografer och foton kostar extra)

Var köper jag biljetter?

Alla biljetter säljs via vår officiella biljettpartner Venuepoint som handhar biljettsidan Eventim. Biljetter köper du här

Våra olika biljettyper kan du läsa mer om här.

Måste jag förköpa biljett?

Vi rekommenderar starkt att man förköper sin biljett, för att säkra inträde till eventet, undvika att biljetterna till den valda dagen tagit slut samt för att handla till ett billigare pris. Biljetter säljs enbart på plats om det finns biljetter kvar till vald dag.

Jag har inte fått min biljett, vad gör jag?

Kolla din skräppost för att se om mailet hamnat där. Om det inte finns där, var god hör av dig till vår biljettpartner.

Det står att biljetterna till vald dag är slut, kan jag köpa på plats?

När biljetterna för vald dag sålt slut, så kommer man inte kunna köpa biljett på plats. Detta är för att säkerställa att vi inte tar in för mycket folk enligt de säkerhets- och brandregler som finns.

Måste jag betala extra för att ta del av alla scenaktiviteter och panelsessioner?

Alla scenaktiviteter och panelsessioner ingår i biljettpriset. Observera dock att det finns begränsade sittplatser till varje scen, och erbjuds i mån av plats. Se därför till att vara i tid till den scenaktivitet eller panelsession som du vill se.

Jag kan inte längre gå på Comic Con Stockholm, kan jag få min biljett återbetald?

En bokning kan ångras fram till dess att betalning har skett. Distansavtalslagens regler om ångerrätt gäller inte vid köp av evenemangsbiljetter. När betalning har skett är Kunden därför bunden av sitt köp. Återbetalning av köpt biljett är ej möjligt.

Jag har köpt en biljett, men skulle vilja byta dag. Är det möjligt?

Våra köp och kundvillkor informerar tydligt att biljetter ej är ändrings- eller återbetalningsbara.

Den gäst jag ville träffa har ställt in sitt besök. Kan jag få pengarna tillbaka på min köpta biljett?

Tyvärr kan vi inte återbetala en köpt biljett. Vi förstår att det är väldigt tråkigt att du inte får chansen att träffa din favoritgäst, men vi lovar att det finns mycket annat kul på eventet som du kan ta del av.

SPECIAL GUESTS

Kan ni bjuda in min favoritgäst?

Vi lyssnar till all feedback och förfrågningar vi får via våra sociala kanaler och vi försöker vårt bästa för att få hit de gäster som ni önskar (vi vill ha dem hit också!). Dock så har flertalet möjliga gäster väldigt späckade scheman så det är ibland väldigt svårt att kunna garantera en specifik gästs närvaro.

När kommer ni utannonsera era gäster?

Vi utannonserar gäster så fort vi fått en officiell bekräftelse på att de kan komma. Detta kan ske när som. För att ta reda på vilka som redan utannonserats, kika här.

Hur får jag reda på vilka som kommer?

Håll ögonen öppna på vår hemsida och sociala kanaler, såsom vår Facebook-sida, Instagram och Twitter.

Hur träffar jag min favoritgäst?

Alla våra gäster kommer att delta i frågepaneler, samt finnas tillgängliga för autografer och fotografering i vår Special Guest Area på mässgolvet. Håll ögonen öppna på vår hemsida efter vårt aktivitetsschema som kommer lista vilka tider just din gäst finns tillgänglig. Detta kommer oftast 2-3 veckor innan mässans start.

 

 

Varför har min favoritgäst avbokat sitt besök?

Alla våra gästers deltagande är beroende av deras individuella scheman. Ändringar sker hela tiden, då de t ex kan ha blivit återkallade till en inspelning eller uppbokade av en ny filminspelning, vilket gör att de ej längre kan delta.

 

 

AUTOGRAFER & FOTOMÖJLIGHETER

Kan jag ta med mig något eget hemifrån och få signerat?

Ja, men kostnaden för en autograf är detsamma.

Jag tog inte med mig något eget hemifrån som de kan signera, vad gör jag!?

Alla gäster har ett urval av 8 x 10 foton tillgängliga för dig att välja bland. Priset för en autograf inkluderar ett valfritt foto som de signerar på.

Kan jag boka en autograf på förhand?

Tyvärr kan vi inte erbjuda förbokningar av autografer. Alla signeringar sker på plats i vår Special Guest Area under de utsatta tider som anges i aktivitetsschemat.

Hur mycket kostar en autograf?

Priserna varierar från gäst till gäst. Kolla vår Special Guest sida här.

Hur mycket kostar en fotografering?

Priserna varierar från gäst till gäst. Kolla vår Special Guest sida här.

Kan jag ta en selfie med min favoritgäst?

I de flesta fall är detta inte möjligt. Om gästen ifråga godkänner det så kan det vara ok, beroende på hur långa köer det är. Detta beslut tas på plats av vår personal.

 

Kan jag boka en fotografering på förhand?

Tyvärr kan vi inte erbjuda förbokningar av fotograferingar. Alla fotograferingar sker på plats i vår Special Guest Area under de utsatta tider som anges i aktivitetsschemat.

 

Hur länge måste jag vänta på att få mitt foto utskrivet?

Alla foton kommer att skrivas ut under samma dag som du tog fotot. Exakt väntetid är helt beroende på hur stort tryck det varit under fotografisessionen, och i de flesta fall får man återkomma till Special Guest Area senare under dagen för att hämta upp sitt foto då.

 

Vilken bakgrund används vid fotograferingen?

I normala fall är det en Comic Con Stockholm-brandad bakgrund. I vissa fall kan det även vara andra varumärken, om det är en sponsor som köpt ytan som en del i ett större sponsorpaket.

 

Vilken tid börjar autograf- och fotografisessionerna?

Exakta tider för detta kommer att utannonseras i aktivitetsschemat som normalt publiceras 1-2 veckor innan eventet. Vissa ändringar kan komma att ske.

 

Jag missade min favoritgästs autograf / fotograferingssession. Vad gör jag?

Våra gästers scheman är väldigt packade, och vi har inte mycket möjligheter till flexibilitet.

 

Jag vill se en annan scenaktivitet samtidigt som en specifik gästs autograf /fotograferingssession. Vad gör jag?

Vi försöker vårt bästa för att planera ett så bra event som möjligt. Dock är det ibland oundvikligt att vissa aktiviteter krockar. Försök att planera ditt besök på samma sätt som du skulle gjort på en musikfestival, där du gör ett prioriteringsschema i förväg på saker du absolut inte får missa.

 

SCENAKTIVITETER & PANELER

Är dessa inkluderade i biljettpriset?

Alla scenaktiviteter och panelsessioner är inkluderade i biljettpriset. Observera dock att alla våra scener har begränsade sittplatser, så först till kvarn gäller.

Kan jag filma och fota?

Vissa presentationer och/eller panelsessioner kan ha restriktioner gällande foton och filmning. Detta informeras det om i början av scenaktiviteten i sådana fall.

Var sker alla scenaktiviteter?

Alla scenaktiviteter sker på våra allokerade scener. Vår huvudscen finns placerade inne vid mässgolvet, medan våra mindre scener finns på nedervåningen (följ skyltning på plats).

GENERELL INFO

Vilka är öppettiderna?

Fredag 15 september
15.00-21.00

Lördag 16 september
09.00-19.00

Söndag 17 september
09.00-18.00

Kan jag ta med mig egen mat och dryck?

Ja, vi rekommenderar att du tar med mycket vatten, och du får ta med enklare snacks och mackor.

Vad finns det för matutbud på Kistamässan?

Det finns både en stor mässrestaurang, och mindre caféer i lokalen, med både rejäl och enklare mat.

Finns det garderob?

Ja, garderob finns precis innan entrén till själva mässgolvet.

Finns det bankomat?

Ja, det finns en bankomat uppe i entréhallen. Vår rekommendation är dock att du redan har med dig kontanter då det finns en stor risk för långa köer.

Kommer utställarna ta kortbetalningar?

Vissa utställare tar kortbetalningar men inte alla. Vi rekommenderar därför att du har med dig kontanter.

Hur mycket kontanter bör jag ha med mig?

Ta med dig så mycket som din budget tillåter.

Kommer det serveras alkohol?

Comic Con Stockholm är ett alkoholfritt evenemang.

Mitt armband har gått sönder, hur går jag tillväga?

Du får inte ta av dig ditt armband under ditt besök på eventet. Ditt armband ska heller inte kunna gå sönder. Om det mot förmodan ändå gör det så måste du kunna bevisa att du köpt biljett.

HANDIKAPP OCH TILLGÄNGLIGHET

Är eventet handikappanpassat?

Ja, hela Kistamässan är handikappanpassat. Observera dock att mässgolvet oftast är väldigt välbesökt och ibland väldigt trångt med mycket folk i rörelse hela tiden.

Finns det specialbiljetter för handikappade?

Nej, men vi tillåter en ledsagare att gå in gratis med någon som behöver det så länge dokumentation kan visas.

BARN

Är eventet barnvänligt?

Ja! Vi välkomnar barn och barnfamiljer som en självklar del av Comic Con Stockholm.

Går barn in gratis?

Alla barn upp till 4 år går in gratis på Comic Con Stockholm. Utöver detta har vi specifika barnbiljetter till rabatterat pris för barn mellan 4-9 år.

Finns det rabatterade priser för barn?

Ja, vi har specifika barnbiljetter till rabatterat pris för barn mellan 4-9 år.

Kan mitt barn besöka eventet utan förälders sällskap?

Vi rekommenderar alla barn under 12 år att komma med vuxens sällskap, men det är inget krav. Barn över 12 år får gärna besöka mässan själva, under förälderns tillåtelse och fulla ansvar. Det är ett väldigt stort event och vi kan inte ta något ansvar över barn som kommer utan förälder.

EVENT APP

Vad är detta?

Comic Con Stockholm släpper en gratis app några veckor innan mässan. Den samlar allt som kan vara bra att veta inför ditt besök, såsom schema och praktiskt info. Håll utkik!

FILMNING OCH FOTOGRAFERING

Kommer jag att bli filmad och/eller fotad?

Ja. Vårt event lockar väldigt mycket lokal- och nationell press, och vid köp av en biljett godkänner du att du kan komma att filmas och/eller fotas.

Kan jag själv filma och fotografera?

Ja. Men du måste se till att få ett godkännande från personen som du vill fotografera eller filma. Om personen ej godkänner, måste du respektera detta.

UTSTÄLLARE

Vilka utställare finns på plats?

Vi kommer utannonsera utställare kontinuerligt på vår hemsida och sociala medier fram till eventets start. En fullständig lista på utställare kommer ni kunna hitta här, cirka en vecka innan start.

Vad kommer finnas till försäljning?

Utställare och utbud varierar från event till event, så vi kan inte garantera en specifik produkt eller vara. Kolla vår hemsida samt vår event app för mer information närmare eventets start.

Hur blir jag en utställare?

Var god ta kontakt med vår säljansvarige Emelie Hilmersson, emelie.hilmersson@artexis.com

COSPLAY

Måste jag cosplaya?

Nej, det behöver du inte. Ta dina bekvämaste kläder och skor, och sväng förbi som du är!

Får man cosplaya på eventet?

Mer än gärna! Vi har väldigt många besökare som cosplayar på Comic Con Stockholm.

Vilka regler gäller för vapen, replikor etc.?

All information hittar du under vår dedikerade Cosplay-sida här.

Finns det något förvaringsutrymme för oss som cosplayar?

Ja, vi kommer att ha ett dedikerat cosplayrum på nedervåningen för de som cosplayar. Observera dock att utrymmet är begränsat och vi ansvarar inte för några ägodelar.

Om man vill att ens ägodelar ska vara bevakat får man hänga in sina saker i garderoben.

Finns det något omklädningsrum där jag kan byta om?

Ja, vi kommer att ha ett dedikerat cosplayrum på nedervåningen där man kan byta om. Tyvärr har vi ingen tillgång till dusch dock. Det kommer att vara högt tryck på detta rummet och vi rekommenderar att du kommer ombytt i största möjliga mån.

Mitt armband passar inte för min dräkt. Vad kan jag göra?

Du får inte ta av dig ditt armband då detta är bevis på att du köpt biljett.

Armbandet måste vara lätttillgängligt att visas upp, så du får se till att planera din utklädnad därefter.

PRESS

Hur ackrediterar jag mig som press?

Pressackreditering sker via vår hemsida.

Jag har inte fått någon bekräftelse för mitt presspass. Vad kan jag göra?

Det är väldigt många som ansöker om presspass, och vi uppskattar ditt tålamod. Om du inte fått någon bekräftelse inom någon vecka, kontakta vår presschef på marika.renstrom@artexis.com